Értekezések a Stuttgarti Szabad Waldorf -iskola tanári kollégiuma részére 1919-ben tartott szemináriumi és módszertani-didaktikai kurzushoz. Gerbert Grohmann évtizedekig tanított Waldorf iskolákban, közben mindvégig tanulmányozva Rudolf Steiner növénytanra és állattanra vonatkozó kijelentéseit, utalásait. Könyvében ezekről a tapasztalatairól ad számot. Hosszú pályája során olyan összefüggésekre derített fényt, melyek Steiner utalásainak felületes olvasásakor könnyen elsikkadhatnak - melyek nélkül azonban nem lehet igazából művelni azt a nevelésművészetet, ami nem csupán módszer, hanem az ember- és világfejlődés összefüggéseinek ismeretében a gyerekekkel végzett munka során megszülető eleven művészet. Tartalom: -I.rész ÁLLATFORMA - EMBERSZELLEM A kilencedik életév előtt a gyerekkel csak elbeszélő módon beszélünk a természetről Miért a kilencedik-tizedik életévben kezdődhet az állattan? Az állattan alapja: átfogó emberkép A módszertani-didaktikai kurzus hetedik előadásához Tanpélda a tintahalról, az egérről és az emberről Fejállatok, mellállatok, anyagcsere-végtagállatok Közlések Rudolf Steiner 1920 és 1924 között tartott nyilvános előadásaiban. Látszólagos ellentmondások A természettani olvasókönyvek szükségességéről és céljáról II. rész NÖVÉNY - FÖLDLÉNY - EMBERLÉLEK
Ezt a könyvet Ludvig Polczer Hoditz (1869-1945 ) politikai-történelmi főművének tekithetjük, gyümölcse Polczer politikai-történelmi területen szerzett gazdag tapasztalatainak, valamint Rudolf Steiner szellemtudományán nyugvó iskolázásának. A könyv egy világtörténelmi sorselmélkedés Rudolf Steiner két fejtegetésével és tíz képpel.
Ez a kiadvány a svédországi Yitterjarnában végzett hosszú távú kutatások néhány eredményét mutatja be, Jens Otto kutatásaival együtt, amelyet a Dániában található Biodynamiskná Forskningsforening-nél ( Biodinamikus KUtaási Egyesület) végzett el. A kutatás azt vizsgálta, hogy a trágyázás különbőző formái és a biodinamikus preparátumok alklamazása hogyan befolyásolja a talaj termékenységét, és a termés minőséget. A jó minőségű élelemhez való hozzáférés a legalapvetőbb jogaink közé tartozik csakúgy, mint egészségünk és a föld egészsége. Az emberiség, a talaj és a bolygó jóléte összefüggnek egymással. Ez azösszefüggés a talajnál kezdődik és az emésztésünknél végződik. A biodinamikus mezőgazdaság célja ízletes és. élettel teli élelmiszerek előállítása, amelyek tartlamazzák azon tápanyagokat, amelyek szükségesek szervezetünk egészéges működéséhez. A füzet útmutató a Svédországban és Dániában végzett különféle kisérletek eredményeihez, bemutatva a biodinamikus mezőgazdaság által kínált értéktöbbletet. Megjelent: a Biodinamikus Közhasznú Egyesület gondozásában Terjedelem: 8 oldal ( A/4 ) színes kiadvány.
" Életpályám majdnem minden Waldorf-iskolával összefüggő pozicióval összehozott. Mindegyikből tapasztalatot merítettem. Mindannyiszor rejtélyek, olykor felfedezések előtt álltam. Ezek idővel annal világos képévé álltak ösze, hogy mi az, ami a Waldorf- iskolából hiányzik, és egyre-másre kellemetlenségekhez vezetnek. Bármilyen különbőzőknek látszottak az okok és bármennyire is mindig embereken keresztül hatottak, akikből aztán bűnbakkot lehetett csinálni- a közös nevező az volt és maradt, hogy a korszerű pedagógia csak korszerű struktúrákban tud igazán kibontakozni. Az erre vonatkozó felsimeréseket valamelyest módszeresen rendezve a nyílvánosság számára hozzáférhetővé tenni életem vége felé egyre inkább igényemmé vált. " Dieter Brüll " Dieter Brüll könyve megkésve került az olvasókhoz, elsősorban azokhoz későn, akik már egy évtizede fáradoznak azon, hogy Waldorf-óvodáket, iskolákat, tanárképzőt működtessenek A kommunista diktatúra alól felszabadult kelet-közép-európai országok közül először Magyarországon jöttek létre Waldorf-intézmények - úgy, hogy nem volt tapasztalat, nem voltak képzett tanárok, hiányzott a pénz, és akkor még a közoktatási törvény se létezett, amely később- 1993-tól - lehetővé tette szabad iskolák alapítását. Ebben a vonatkozásban hasinló volt a helyzet Magyarországon, mint Németországbanaz első Waldorf-iskola alapításának idején. De lényeges különbség, hogy azóta Kelet-Közép- Európa országainak el kellett szenvedniük a rájuk kényszerített bolsevik rendszeret, aminek ellensúlyozására teremtette meg Rudolf Steiner a Waldorf-pedagógiát. ' A könyvet azonban nemcsak a Waédorf-iskola tanárainak , munkatársainak és az iskolához tartozó szülőknek ajánljuk. Tanulmányozása mindenki számára hasznos lehet, mindenki életképes gondolatokat meríthet belőle saját munkahelyi közösségének megformálására, strukturálását illetően.
"Ez a könyv azokról a környezeti körülményekről kísérel meg képet rajzolni, amelyek a földfelszín termékenységének megőrzéséhez vagy elvesztéséhez vezetnek, ezeket a körülményeket pedig valódi forrásukkal hozza összefüggésbe, legyen az akár természetes evolúciós folyamat, akár mesterséges emberi beavatkozás. Minden egyes ember együttműködését és megértését keresi. Az tehát a vágyunk, hogy az olvasó figyelmét az őt körbevevő tájra, a földkéreg azon részére irányítsa, amellyel kapcsolatba kerül vagy egyszerűen csak úgy, hogy érzékeli, vagy úgy, hogy aktívan műveli. Puha kötés, 198 oldal
A gyomnövények csak önző emberi nézőpontból gyomok, mivel ott nőnek, ahol nem szeretnénk. A természetben fontos és érdekes szerepet töltenek be. Ellenállóak olyan körülményekkel szemben, amelyekkel a kultúrnövények nem. Arról tanúskodnak, hogy az emberi lénynek nem sikerült ellenőrzése alatt tartania a talajt, egyszerűen csak a hibáinkat és a természet által végrehajtott kiigazítást jelzik. A gyomnövények mesélni szeretnének – ők a természet tanítóeszközei és meséjük érdekes számunkra. Ha meghallgatnánk, rengeteget tanulhatnánk a finomabb erőkről, amelyeken keresztül a természet segít, gyógyít és kiegyensúlyoz. Puha kötés, 111 oldal
A Threefold farmon már hagyományossá vélt Nyári konferencián 1947-ben Ehrenfried Pfeiffer Az emberiség szellemi vezetése címen öt előadást tartott, amely a XII. századtól a XX. századig, Rudolf Steiner korszakáig terjed. Assisi Szent Ferenc, isten barátja, Jakob Böhme és Rudolf Steiner, mint az emberiség szellemtörténetének kiemelkedő individualitásai, életük eseményeinek bemutatásán keresztül ábrázolja az emberiség fejlődésére gyakorolt hatásukat. Tevékenységükön keresztül láthatjuk meg az adott személyiség sorsának dinamikus kibontakozását, mivel életük részletei megvilágosítóbbak lehetnek, mint tanításaik. Sok szép gondolattal találkoznánk, de nem érthetnénk meg egy emberi lény karmáját. Puha kötés, 79 oldal
"... A biodinamikus mezőgazdaságban előállított egészséges táplálék fiziológiai alapot biztosít az efféle pozitív pozitív fejlődéshez. Dr Steiner rámutatott, hogy először a táplálkozási problémát kell megoldani, mielőtt az ember szellemi úton dolgozhatna az éteri impulzusokkal. Az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás erőket szabadít fel az emberben a szellemi tevékenységhez. Az etikai impulzusok előmozdítása azzal történik meg - magyarázta Dr Steiner - hogy az ember levegő-hőszervezetében felszabadulnak a fényerők, folyadékszervezetében a kémiai éter hangerői, szilárd szervezetében pedig az éter erők. Korunk élelmiszerei nem tartalmazzák ezeket az erőket. Ehelyett elméleti gondolkodást eredményeznek, annak összes hűvösségével az ember hőszervezetét illetően, bénító hatásával a fény-levegőszervezetében és az ember hangjára és életére gyakorolt gyengítő hatásával." Puha kötés 104.o 2025
Az Ehrenfried Pfeiffer életmű sorozatunk hetedik kötete a Biodinamikus gyümölcstermesztésről szól. Ehrenfried Pfeiffer az egész gyümölcstermesztés gyakorlatát átfogó gondolatokat tár elénk, kitér minden olyan részletre a talajelőkészítéstől az ültetésen, az ápoláson, metszésen át az alany és a nemes rész rész közötti kapcsolatig, amely ahhoz kell, hogy gyümölcstermesztő faradozásunk eredményes legyen, az adott természeti körülményekhez a legjobban tudjunk alkalmazkodni. Szemléletének középpontjában természetes módon a biodinamika áll, mely az elemi lények világa, a természet és a kertészkedő ember felelős tevékenységéről és összhangjáról szól. Puha kötés, 112 oldal
Christian Rosenkreutz titokzatos individualitás. Száz évente újra inkarnálódik, aktívan és észrevétlenül munkálkodik az emberiség fejlődése érdekében munkatársaival együtt. A rózsakeresztes impulzus Christian Rosenkreutz XIII. századi megjelenésével indult, majd 1378-ban újratestesült. 106 éves élte során 1459 Húsvét szombatján rejtélyes beavatási üzenetet kapott. Hét évet kellett várnia, hogy a legjobb kozmikus állásban vehesse fel azokat az erőket, melyek küldetéséhez szükségesek voltak. A beavatás képi ábrázolását Johann Valentin Andreae tollából ismerhetjük meg 1602- től melyet 1616-ban adtak ki. J.V. Andreae által megjelenített tartalom szellemi magyarázatát Pfeiffer csodálatos képekben ábrázolja a beavatás hét napjával, és annak próbatételeivel. Már a mű címe is magyarázatot igényel. A „kémiai menyegző” makrokozmikusan szellem és anyag összekapcsolódását, valódi nászát hordozza, mikrokozmikusan pedig a magasabb Én és az emberi lénytagok egymáshoz való kapcsolatát, a Szellemén, a Manasz erejének megszületését.
... Michael múltjának szellemi története ismert és nemcsak Rudolf Steiner könyveiben lehet megtalálni, egy része Steiner kora előtt írdott művekből van. Ma még messze vagyunk a szellemi történelem gondolatától, de csak akkor leszünk képesek a történelem menetét megváltoztatni, ha a szellemi történelem ismretté válik és tanítják azt. Rudolf Steiner volt ugyanakkor az egyetlen, aki Michael jelenkori feladatáról is beszélt. " .... az előadó Rudolf Steiner 1919. november 23-án Michael küldetéséről tartott előadásaiból idézett, alátámasztásul annak, hogy többé sem politikai, sem gazdasági, sem szellemi impulzusokat nem fogadhatunk a múltból: hogy az egész földre kiterjedő háború van kilátásban és hogy a másik oldalon egyedül csak Michael útja van. "
Az Ehrenfried Pfeiffer életmű sorozatunk első kötete a Szívelőadások. 1950-ben megtartott három előadás vezérgondolata : „Egészséges szociális élet csak akkor tud kifejlődni, (ha a szívre vonatkozó) régi pumpa elképzelést elvetjük, és lecseréljük a helyesre. Ez tehát olyan téma, amelynek érdekelnie kell a szociális problémákat tanulmányozókat. Az igazi megismerés e tekintetben azt is lehetővé tenné, hogy olyan gépeket építsünk amelyek megfelelnek az ember lényének, harmonizálnak vele, és nem rombolóak számára”. Rudolf Steiner szerint mindkét problémát csak akkor lehet megoldani, „ amikor az emberek tudatában lesznek, hogy az emberi lényben lévő láthatatlan az, ami a szívet hajtja.” A könyv központi eleme, a pumpáló szívről alkotott elképzelés a közismeretet és közvélekedést hamisító súlyos tévedés. A tudomány területére is átszivárgott a tévedhetetlenség dogmája, megteremtve ennek az intellektuális korszaknak a mindent elborító kultuszát. Fontos megértenünk a szív evolúciójának kérdését, ami jövőnk egyik kulcskérdése. A szív mint „híd- szerv” egy olyan érzékelő szerv, amely áthidalja az élők és holtak ma még meglévő szakadékát. Az élet és halál misztériumának eredetforrásánál vagyunk. Rudolf Steinertől kapott imaginációs gyakorlata során Pfeiffer ráébredt a szívnek az idő áramában betöltött híd szerepére. Az ember a teljes Kozmoszt saját szívközpontjában összenyomva, kifelé sugározva azt, a jövő kozmoszát teremti meg. Új szív van kialakulóban, „ korunkban bizonyos változások mennek végbe a szívben, ahol egy ötödik szívkamra fog fokozatosan kifejlődni. Ebben az ötödik kamrában az embernek lesz egy új szerve, mely lehetővé teszi, hogy eltérő módon uralja az életerőket, mint ahogy az jelenleg lehetséges.” Bizonyos okkult erők ellenezték e tudás nyilvánosságra hozatalát, és csak Rudolf Steiner halála árán és után látták be, hogy „ ha ez a tudás a szív központról nem válik ismertté,az emberi nem számára nincs megváltás, csak pusztulás.” Puha kötés, 51 oldal 2019