Manapság lépten-nyomon olyan spritituális tanításokkal találkozhatunk, aminek hátterében az önámító, angyalos miszticizmusba emelő luciferi lények és a materialista okkultizmusba terelő ahrimáni lények állnak. E könyv főként e kísértő erők felismerésében és az igazi szellemi út megtalálásában akar segíteni. Az ezoterikusok alap tudásává kell válnia, hogy mik árulkodnak az ellenerők befolyásairól. Különösen aktuális ez mostanság, amikor Ahrimán emberi testet készül ölteni. A kísértő erők félrevezető tevékenységének, valamint a valóságos szellemi folyamatok ismeretében új fényben tűnnek fel eddig megmagyarázottnak vélt jelenségek és folyamatok is. Például mikor gondolkodunk helyesen rezgésekről és az atomokról. Mit magyaráz meg a kvantumfizika? Hol a forrása a csodás gyógyulásoknak? Léteznek-e párhuzamos világok? Mi lesz 2012 után? Új dimenzióba lépünk-e? Lesz-e pólus váltás és szellemi felemelkedés? Tényleg csak 144.000 embere számíthat megmenekülésre? Miről árulkodnak az UFÓ-s élmények? Miben áll valójában az indigógyerekek különlegessége? Mi áll a kitalált középkorról szóló elmélet hátterében? Mik azok a fontos tények, amit kevesen tudnak az auralátásról, az asztrológiáról és a médiumi közlésekről? A megadott válaszok talán szokatlanok és újszerűek lesznek, de megalapozottságukkal sokak nézetében paradigmaváltást is eredményezhet. Bevezetés és a világhelyzet szellemi szempontból 1. Szellemi alapismeretek A világ és az ember felépítése Az ember három születése. Az inkarnálódás folyamata A szellemi lények rendje 2. Az arany középút A poláris szemlélet helyett hármasság szerinti megértés Lucifer és Ahrimán működésének jellegzetességei Lucifer az egységre törekvő, Ahrimán a szétválasztó Luciferi és ahrimáni istenképzetek 3. Az indigó-jelenség Mit fejez ki az indigókék aura? Milyenek az indigógyerekek? A korszellem hatásai az indigókra A tudati lélek A Waldorf-pedagógia és az indigógyerekek Lucifer, Ahrimán és a szellemi hierarchia befolyásai Lucifer szerepe az indigó-jelenségben Ahrimán hatásai a mai gyerekekre 4. Az ellenerők működése és Ahrimán közelgő megtestesülése A gondolati élet fejlődése Lucifer és Ahrimán kíséretében Ahrimán várható inkarnációja a harmadik évezredben Ahrimán inkarnációját megelőző jelenségek A megtestesülés várható időpontja és módja Ahrimáni inspirációk a fizikában. Az érzékalatti kvantumbirodalom Az érzékfeletti-éteri tények tükröződése az érzékalatti szférában 2012 mint alkalom Ahrimán megtestesülésére Téves elképzelések a 2012-es évben lehetséges változásokról A 8. szféra és az UFO jelenségek Médiumitás és közvetlen érzékfeletti tapasztalás Ahrimán fellépése a szellemtudománnyal szemben A lehetséges Ahrimán-inkarnáció és jellemzői 5. A maják időszámítása a fejlődési korszakok fényében. 2012 Tudatfejlődés a hetesség jegyében A mostani ciklus alkorszakai, a kultúrkorszakok 2012 és a maja naptár A precesszió és az apszismozgás A yugák ritmusa és 2012 Csillagképek, csillagjegyek és kultúrkorszakok Arkangyal periódusok A jelenlegi Michael-korszak és a spirituális mozgalom Egy kis összefoglaló 6 A tudatfejlődés spirálmenete az antropozófia fényében Főkorszakok és alkorszakok A normális fejlődés hetes szám szerinti általános formája Tudatállapotok Életállapotok, formaállapotok és korszakok A fejlődés fizikai vonatkozásai Az ember lénye és a hierarchiák a fejlődés tükrében Az ember és az emberi én. Krisztus szerepe a földfejlődésben A 666 jelentése A 144 000 jelentése A spirituális fejlődés időszerűsége 7. A „kitalált középkor” teória mint Szórát működésének tünete Szórát szándéka és működése A kitalált középkor teória és cáfolatai Szórát szándékainak elhárítása Bevezetés és a világhelyzet szellemi szempontból 1. Szellemi alapismeretek A világ és az ember felépítése Az ember három születése. Az inkarnálódás folyamata A szellemi lények rendje 2. Az arany középút A poláris szemlélet helyett hármasság szerinti megértés Lucifer és Ahrimán működésének jellegzetességei Lucifer az egységre törekvő, Ahrimán a szétválasztó Luciferi és ahrimáni istenképzetek 3. Az indigó-jelenség Mit fejez ki az indigókék aura? Milyenek az indigógyerekek? A korszellem hatásai az indigókra A tudati lélek A Waldorf-pedagógia és az indigógyerekek Lucifer, Ahrimán és a szellemi hierarchia befolyásai Lucifer szerepe az indigó-jelenségben Ahrimán hatásai a mai gyerekekre 4. Az ellenerők működése és Ahrimán közelgő megtestesülése A gondolati élet fejlődése Lucifer és Ahrimán kíséretében Ahrimán várható inkarnációja a harmadik évezredben Ahrimán inkarnációját megelőző jelenségek A megtestesülés várható időpontja és módja Ahrimáni inspirációk a fizikában. Az érzékalatti kvantumbirodalom Az érzékfeletti-éteri tények tükröződése az érzékalatti szférában 2012 mint alkalom Ahrimán megtestesülésére Téves elképzelések a 2012-es évben lehetséges változásokról A 8. szféra és az UFO jelenségek Médiumitás és közvetlen érzékfeletti tapasztalás Ahrimán fellépése a szellemtudománnyal szemben A lehetséges Ahrimán-inkarnáció és jellemzői 5. A maják időszámítása a fejlődési korszakok fényében. 2012 Tudatfejlődés a hetesség jegyében A mostani ciklus alkorszakai, a kultúrkorszakok 2012 és a maja naptár A precesszió és az apszismozgás A yugák ritmusa és 2012 Csillagképek, csillagjegyek és kultúrkorszakok Arkangyal periódusok A jelenlegi Michael-korszak és a spirituális mozgalom Egy kis összefoglaló 6 A tudatfejlődés spirálmenete az antropozófia fényében Főkorszakok és alkorszakok A normális fejlődés hetes szám szerinti általános formája Tudatállapotok Életállapotok, formaállapotok és korszakok A fejlődés fizikai vonatkozásai Az ember lénye és a hierarchiák a fejlődés tükrében Az ember és az emberi én. Krisztus szerepe a földfejlődésben A 666 jelentése A 144 000 jelentése A spirituális fejlődés időszerűsége 7. A „kitalált középkor” teória mint Szórát működésének tünete Szórát szándéka és működése A kitalált középkor teória és cáfolatai Szórát szándékainak elhárítása
Ki gondolná, hogy az emberiség étrendje mindig is a tudat fejlődéséhez igazodott? Ki gondolná például a tejről és a húsról, hogy fogyasztásuk révén hozzájárultak a jelenlegi tudatállapot kialakulásához? E vaskos és különleges írásból kiderül. Kemény kötés 484 o. Könyvjelző szalaggal és kihajtható mellékletekkel. Miért érdemes ezt a könyvet elolvasni? Mert ilyen megvilágításban magyar nyelven még nem olvashattál a táplálkozásról, legalábbis ilyen részletesen biztos, hogy nem. Ha belülről jövő hiányérzeted van, mert úgy érzed, hogy táplálkozásról szóló tudásodat bővíteni szeretnéd hiteles szellemi ismeretekkel is, akkor örömmel tudatom veled, hogy ez lesz az a könyv, amire vártál, ami a hiányzó láncszemeket e téren pótolni tudja. Mély összefüggések tárulnak eléd, mely során még jobban megerősödsz abban a hitedben, hogy világunkban milyen csodás rend szerint alakul minden, a táplálkozást is beleértve. Lehet, hogy nagyon sok mindent tudsz a táplálkozásról, elolvastál számtalan könyvet. Lehet, hogy úgy gondolod, a téma szakértője vagy már. Ha így gondolod, biztos felmerül benned a kérdés, hogyan Fog ez a könyv Nekem újat mondani? Mi újat tudhatok meg belőle? Sorolhatnám oldalakon keresztül. Rövidre fogva azt, hogy az egyes élelmiszereknek milyen hatásai vannak a tudatra; a tudati hatásoknak milyen okai és összefüggései vannak; az emberiség étrendje miként alakult a fejlődés során; a táplálkozás miként szolgálta és szolgálja az emberi tudat fejlődését; a spirituális szempontok figyelembe vételével miként tehető egészségesebbé a táplálkozás. De vajon a fentieket ismered-e már? Ha nem, vagy csak részben, akkor sok-sok újdonsággal szolgál majd ez a könyv. Ha nyitott vagy a szellemi ismeretekre, akár nagy „Aha” és lélekemelő élményekben részesülhetsz olvasás közben. Például tudod-e, hogy a tejnek milyen szerep jutott az emberiség fejlődésében? a tejfogyasztás manapság és a jövőben milyen helyet foglal el az emberiség fejlődésében? a húsfogyasztás milyen szerepet játszott és játszik az emberi tudatfejlődésben? milyen szerepe van a növényi élelmiszereknek? hogyan kell azt érteni, hogy „az ember egy fordított növény”? a gyereknevelésre és a temperamentumokra is lehet táplálkozással hatni? jelenleg milyen irányba változik az emberiség táplálkozása? Milyen lesz a jövőbeli emberiség étrendje? mi az a kozmikus táplálkozás? Itt az ideje, hogy mindezt megismerd! És még sok-sok mindent, frázisok nélkül. Nem kérdés, hogy annak, akit a táplálkozás kérdései vagy/és a spirituális megközelítések foglalkoztatnak, vétek volna kihagynia ezt a művet. A Táplálkozás és tudatfejlődés című könyv igencsak terjedelmes. Terjedelmét tekintve egy átlagos könyv 3-szorosa. Nem valószínű, hogy néhány este vagy egy-két hétvége elegendő az elolvasásához. Tartalmát tekintve is alapvetően a 3-as számmal lehet jellemezni, hiszen a könyv mondanivalóját akár 3 különböző könyvben is leírhattam volna. Egy könyvben azonban a szellemi összefüggések is átláthatóbbak. És emögött több, mint két éves, kifejezetten erre a témára irányuló szellemi munkám áll, no meg pár évtizedes szellemi tanulmányok és fejlődés. Szellemi értékéhez képest a könyv ára tehát csupán jelképes. Ha nyitott vagy a szellemi ismeretekre, akkor ne is habozz tovább! Nem kétséges, hogy Neked való-e. Bizton állítom, hogy igencsak értékes befektetés lesz spirituális tudásod és előrehaladásod gyarapításában. Csak a szellemi tartalmak iránti nyitottság, valamint esetenként alapos figyelem és gondolkodás szükséges a könyv tartalmának mélyreható befogadásához és megértéséhez. Még egy szkeptikus, materialista olvasónak is hasznos lehet, mert olyan ismeretekkel gazdagodhat általa, amelyek elgondolkodtatják, sőt akár tágíthatják és nyitottabbá tehetik gondolkodását. Aki tehát nem vagy alig nyitott spirituális irányban, az is találhat benne nem kevés olyan információt, amely materiális szinten is figyelemreméltó.
Szeretnél szellemileg és karmikusan rálátni a fertőző betegségekre, oltásokra, valamint a materializmusra és annak technikai vívmányaira – korunk mestere és beavatottja, Rudolf Steiner szellemi kutatásai alapján? Akkor ez a könyv Neked szól. BEVEZETÉS 1. VÉDŐOLTÁSRÓL SZELLEMTUDOMÁNYOSAN 1.1 Lelki-szellemi fejlődés, valamint a betegségek eredete és értelme 1.1.1 Fejlődés, reinkarnáció, én 1.1.2 Betegségek 1.2 Szabad-e, kell-e segíteni a betegnek, ha a betegség a fejlődést szolgálja? 1.2.1 A külső higiénia szerepe. Helyes-e, szabad-e betegséget megelőzni védőoltásokkal? 1.2.1.1 Fizikai szempontok 1.2.1.2 Szellemi szempontok 1.3 A védőoltások karmikus háttere 1.3.1 Kapcsolat az óegyiptomi és a jelenlegi kor között 1.3.2 A külső higiénia és az oltások korszerűsége, a lemaradt angyalok szerepe 1.3.3 A közös karma alá tartozó betegségek ellen kollektíven érdemes fellépni 1.4 A külsőnek és a belsőnek egyensúlyban kell lennie 1.4.1 A legyek, a piszok és a háziasszony lustasága – a megbetegedés három síkja 1.5 A gyógyulást és fejlődést szolgálják-e a védőoltások? 1.5.1 Fatalizmus, avagy a karma egy félreértése 1.5.1.1 Lehet-e az isteni segítség emberi? 1.6 A lázzal járó gyermekbetegségek értelméről. Védőoltások és megtestesülés 1.7 Amikor a karma utolér... 1.7.1 A karmikus kiegyenlítés elodázása védőoltással 1.8 A királyi út: lelki és szellemi fejlődés szabadon 1.8.1 Lelki sivárság ellen lelki önfejlesztés 1.8.2 Higiénia és szellemtudomány, avagy oltások a szellemi ismeretek térnyerésének korában 1.8.2.1 Az oltások szellemi értelme 1.8.3 Oltásban való hit helyett szellemi tudás 1.9 A védőoltások káros lelki-szellemi hatása – oltóanyag-fantomok a fizikai testben 2. A BETEGSÉGEK ÉRTELME 2.1 Fertőző betegségek lelki okairól és szellemi hátteréről 2.1.1 Miért téves a kórokozó-elmélet? A megfertőződés és a megbetegedés közötti különbségről 2.1.1.1 A fizikai tünetgerjesztők szerepe 2.1.2 Az óvatos véleményalkotás szükségességéről 2.1.3 Hogyan válnak testi betegségekké az előző életben elvetett lelki okok? 2.1.3.1 Az ember felépítése, lénytagjai 2.1.3.2 A lelki ok áthelyeződése a lélekből a testbe. Kamaloka 2.1.4 A fertőző gyermekbetegségek és az életkortól független fertőző betegségek lelki-szellemi háttere 2.1.4.1 A fertőző betegségek 4 csoportja 2.1.4.2 Kiegészítő ismeretek az egyes betegségcsoportokról 2.1.5 A fertőző betegségek szellemi kutatásáról 2.1.6 A luciferi és ahrimáni betegségek felismerése 2.1.6.1 Lucifer és Ahrimán 2.2 Egyes fertőző betegségek lelki okai és szellemi háttere 2.2.1 Kanyaró – az önámításból való kinevelődésre 2.2.2 Skarlát (vörheny) – a fizikai-materiális világ túlzott hatásából való kinevelődésre 2.2.3 Fekete himlő (himlő) – a magasabb fokú önzés és szeretetlenség ellen 2.2.4 Diftéria (torokgyík) – a mostani indulatos, túlfűtött érzelmi reakciókból való kinevelődésre 2.2.5 A túl gyenge és a túltengő én-érzés betegségei 2.2.5.1 Kolera – gyenge énérzés erősítésére 2.2.5.2 Malária – erős énérzés gyengítésére 2.2.5.3 A kolera ahrimáni, a malária luciferi betegség 2.2.5.4 Kolera a múlt. Malária a jelen és a jövő? 2.2.6 Néhány egyéb fertőző betegség lelki oka és szellemi háttere 2.2.6.1 Mumpsz (fültőmirigy-gyulladás) 2.2.6.2 Bárányhimlő (varicella) 2.2.6.3 Rózsahimlő (rubeola) 2.2.6.4 Járványos gyermekbénulás (poliomyelitis) 2.2.6.5 Influenza Az elektromosság és az influenza 2.2.6.6 Covid-19 (új típusú koronabetegség) 2.2.6.7 Tüdőgyulladás – kicsapongásból való kinevelődésre 2.2.6.8 Tuberkulózis (gümőkór) – az embergyűlöletből való kinevelődésre 2.2.6.9 Szamárköhögés (pertussis) 2.2.6.10 Tetanusz (merevgörcs) 3. A VÉDŐOLTÁSOK FIZIKAI OLDALA 3.1 Lelki fejlődés az oltóanyagok hatására? 3.1.1 Passzív immunizálás 3.1.2 Aktív immunizálás módjai 3.1.3 Járhat-e lelki fejlődéssel az oltással megszerzett védettség? 3.1.4 Az élő állati oltóanyagok jelentősége 3.1.5 Összefoglalás 3.2 Van-e értelme oltani? 3.2.1 Oltások szükségessége, hasznossága és hatékonysága 3.2.1.1 A külső higiéniai szokások szerepe 3.2.1.2 Számok és a valóság 3.2.1.3 Oltások hatékonysága, hatásossága – betegszámok (morbiditás) 3.2.1.4 Oltások szükségessége és hasznossága – halottszámok (mortalitás) 3.3 Vannak-e káros összetevői az oltóanyagoknak? 3.3.1 Higany 3.3.2 Alumínium 3.3.3 Formaldehid 3.3.4 Abortált magzati sejtek? 3.3.4.1 Morális aggályok 3.3.5 Óvatosságra szükség van 3.3.6 Génmódosítás oltással? RNS- és DNS-alapú vakcinák 3.3.6.1 Oltás hatására módosulhat-e az emberi sejtek genetikai állománya? Az ahrimáni lények növekvő szerepe 3.3.6.2 Az emberi genom dinamikus stabilitása, érzékfeletti meghatározottsága és a génmódosulás esélyei 3.3.7 Vakcinaevolúció szellemtudományosan. Hogyan jutottunk el a génmódosított vírusokig és baktériumokig? 3.4 Oltáskárosodások, későbbi betegségek az oltások következtében? 3.4.1 Oltáskárosodásról általában 3.4.2 Kiből lesz oltáskárosodott? 3.4.3 Allergia és autoimmun betegség? 3.4.3.1 Génterápiás oltások fokozott autoimmunitás-kockázata? 3.4.4 Autizmus, elmebetegség? 3.4.5 Későbbi betegségek mint az elmaradt lelki-szellemi fejlődés pótlásai? 4. KÖTELEZŐ OLTÁS? 4.1 Mi változott a 20. század eleje óta? A kötelező oltások magyarországi rendje 4.2 Az oltások előnyei és hátrányai 4.3 Oltásellenesség és oltáspártiság 4.3.1 Az oltásellenesség külső okairól 4.3.2 A szélsőséges oltásellenesség és oltáspártiság 4.3.3 Az oltásoktól való idegenkedés jogosultsága és elsődleges alapja 4.3.4 Bill Gates szándékai és az emberiség sorsában betöltött szerepe 4.3.4.1 Az oltáspároló Bill Gates szándékai 4.3.4.2 Bill Gates szerepe az emberiség fejlődésében 4.3.5 Pártolás és ellenzés 4.3.6 Rudolf Steiner és az antropozófia pártatlansága 4.3.7 Antifanatizmus 4.4 A gondviselés komolyan vétele, mélyebb megértése 4.5 Kötelező vagy ajánlott legyen? 4.5.1 Járványügyi intézkedések tekintélyelv alapján vagy demokratikusan 5. MIÉRT NEHEZEBB MA EMBERNEK LENNI? 5.1 Miért nehezebb ma embernek lenni, mint régebben? 5.1.1 Védőoltások fantomjainak keményítő hatása a fizikai testre 5.1.2 Ásványi anyagok, gyógyszerek, étrend-kiegészítők nehezítő hatása 5.1.2.1 Ásványi fantomok serege a testben 5.1.2.2 A gyermek szervezetének nem tesz jót az ásványi gyógyszerbevitel 5.1.2.3 A fantomhatás tapasztalható bizonyítékai 5.1.2.4 A fizikai fantomok gátló hatása a homeopatikus és antropozófiai gyógykezelésre 5.1.3 Elektromágneses sugárzások 5.1.3.1 A halálos és a gonosz közötti különbségről. Miként válhat gonosszá az elektromosság hatása? 5.1.4 Materializmus, intellektualizmus – a tudati lélek fejlődése 5.1.5 Az élelmiszerek apadó erejének hatása 5.1.5.1 Természetes eredetű életerő-csökkenés 5.1.5.2 Helytelen mező- és kertgazdálkodás okozta életerő-csökkenés 5.1.5.3 Egészségtelen táplálkozás hatása 5.2 A hátráltató hatások értelme és szerepe a fejlődésben 5.2.1 A tudati lélek és a szellem fejlődése 5.2.2 Ahrimáni technológia a tudati lélek képességeinek kifejlődése érdekében 5.2.2.1 Autóhasználat és billentyűzeten való írás 5.2.3 Oltások, ásványi gyógyszerek szerepe 5.2.4 A gyengébb minőségű táplálékok szerepe 5.2.5 Szellemileg, lelkileg fejlődni nehezített körülmények között 5.2.6 Haladás a testtől egyre függetlenebb szellemi élet felé 5.2.6.1 Videó és film – az imaginatív (szellemi) képességek kifejlődésének akadályozása 5.2.7 Intellektuális kor, intellektuális nevelés. Sport 5.2.8 Nem árt, ha … – van egy kis összefoglalás arról, hogy az ellenpólust kell megteremtenünk 5.2.8.1 A fejlődés megértése a nehezítő hatások összefüggéseinek fényében 6. SÖTÉT JÖVŐ: VISSZAÉLÉS EGY OLTÁSSAL 6.1 „Az embereket beoltják a szellemi eszmékre való hajlam ellen” 6.1.1 Tudatmódosító oltás véletlenül? 6.2 „ Tiltást fognak bevezetni mindenféle gondolkodásra vonatkozóan Amerikából” 6.3 A lelki-szellemi felfogás gyógyításának karmikus háttere 6.3.1 Igazi és álbetegség elleni oltás Puhatáblás, 308 oldal, B/5-ös (165×235 mm) méretben
Világjárvány 2036-ban? Naptevékenységről és grippéről szellemtudományosan Földöntúli erők az emberben. Modern csillagbölcsesség, új asztrológia … Szeretnéd tudni, hogy miért betegszünk meg influenzában vagy egyéb akut légúti fertőző kórban? Közel tucatnyi oka van. Itt olyan átfogóan és összefüggéseket feltárva írok a fizikai, éteri, asztrális, énből fakadó és kozmikus okokról, amit egyetlen másik könyvben sem fogsz megtaláln. A grippe sokrétű megismerése azonban csak mellékszál. Fő mondanivalóm annak bemutatása, hogy miért nagy a valószínűsége egy világjárvány kitörésének 2036-ban. Ennek megértéséhez főleg a naptevékenység ritmusának emberre gyakorolt éteri erőhatásait kell egyes bolygókonstellációkban jól értelmezni. Persze vannak egyéb tényezők is. Részletesen és érthetően bemutatok mindent. Ha kicsit is érdekel, tényleg el kell olvasnod. Sok új ismerettel gazdagodhatsz.A hagyományos asztrológia erről semmit sem mond. Ehhez olyan magas szintű beavatási megismerés szükséges, amilyennel korunkban csak Rudolf Steiner, az antropozófia megalapítója rendelkezett. Itt főleg az ő érzékfeletti kutatási eredményeit felhasználva kapsz egy kis ízelítőt a szellemtudományos asztrológiából, és némi beavatást az igazi asztroszófiába, abba a csillagbölcsességbe, amely a jövő asztrológiájának is alapja lesz. A jövő elkezdődött!
„Amikor télen a földeket járom, és vastag hótakaró borítja a Földet, újra meg újra azon gondolkodom: hol lehetnek azok az állatok, amelyek nyáron olyan jókedvűen ugrándoztak itt? Mit csinálhatnak az egerek, akik lépteim elől riadtan iszkoltak az egérlyukba? Hol nyugszanak a csigák, akik szép komótosan csúszkáltak ezeken a falakon? És ha az igencsak jeges szél arcomba csapkodja a hópelyheket, akkor a virágokhoz lebbenő lepkékre gondolok, és a méhekre, akik serényen zümmögve röpködtek a virágzó rét felett. Hová lettek ezek a fényes nyári madarak?” Mindezt és még nagyon sok minden mást megtudhatunk Jakob Streit könyvéből.
Bibliai történetek Assja Turgenieff rajzaival Ebben a könyvében Streit az Ótestamentum világába vezeti a gyermekeket, fiatalokat. A világ hét napos teremtésétől a paradicsomból való kiűzetésen át az emberiség földi tevékenységeinek kialakulásán keresztül egészen az özönvízig, Noé bárkájáig, vagyis a „régi világ” végéig ível a történet. Streit elbeszélésmódjának különlegessége az erőteljes, képszerű nyelvezetben rejlik, mely a szeretetteljesem megformált részleteket a bibliai történetek komolyságával és szellemi nagyságával összeköti. A tartalomból: A teremtés hét napja Káin és fiai Noé bárkája
Bruno Bischofberger rajzaival Streit különös lovagtörténetei a korai középkorba vezetik az olvasót. A „Szegény Henrik”, a „Jó Gerhard” és a „Szép Magelone” hősei kalandokon, súlyos próbatételeken, küzdelmeken keresztül vívják ki boldogságukat – bizalmuk, kitartásuk, hűségük, megingathatatlan akaratuk jutalmául. A rendkívül finom, érzékeny – mégis a Jakob Streittől megszokott szinte szigorúan egyszerű – ábrázolás nagyszerű embereket állít elénk, melyek fontos olvasmányai lehetnek a negyedik osztályos gyerekeknek.
Könyvünk főhőse, Konrád minden lehetőséget megragad, hogy nagyapja méheit megismerje, és télen-nyáron részt vegyen a méhészkedésben. Izgalommal tapasztalja, hogyan él a méhcsalád; megtanulja, mikor és miért csípnek a méhek, hogy egyetlen mézcseppben egy nagy virágoskertnyi nektár van s hogy kik is azok a herék; megfigyelheti, hogyan születik és mikor repül ki a méhkirálynő – s amit legtöbben nem tudunk: hogy a méhek is tartanak esküvőt. Jakob Streit 1944-ben írott könyve magyar nyersfordításban évtizedekkel ezelőtt bekerült a hazai Waldorf-oktatásba, de most jelenik meg először nyomtatásban. Az eleven képek, a történetek jó értelemben vett „régimódi” stílusa, Nagyapa bensőséges, jókedélyű magyarázatai olyan szívet-lelket melengető, idilli hangulatot teremtenek, amely a gyönyörködtetésen túl ahhoz is bízvást hozzájárulhat, hogy a gyermekek figyelmét ráirányítsa a méhek sürgető védelemre szoruló, különleges lényére Jakob Streit Méheskönyvének nyersfordítása közel húsz éven át, belső használatra alkalmas formában, Waldorf-iskolák kézikönyvtárának polcain volt fellelhető. Sok osztálytanító tartott ezekre a történetekre alapozva, 2. osztály végén ún. Méhecske-epochát – a gyerekek nagy gyönyörűségére. Rudolf Steiner 95 évvel ez előtt, 1923 februárjában, Dornachban arról beszélt a Goetheanumot építő munkásokból összegyűlt hallgatóságnak, hogy az, amikor az ember szívében szeretet gyúl, a méhkas egészében szubsztanciaként van jelen. Ugyanakkor egy figyelmeztetést is megfogalmazott: „… a méhtartás kiemelt fontosságú, mert általa a természet egész titka feltárul; nevezetesen az, hogy ami egyfelől félelmetesen termékenynek mutatkozik, az a másik oldalon elhaláshozvezet. Így aztán, bár a méhtenyészetekben nagyon örvendeznek az utóbbi idők fellendülésének – az öröm még száz évig sem tart majd.” Megállapítása sajnos mára beigazolódott: az emberi tudatlanság és mohóság világszerte veszélybe sodorta a méhek életét. Nincs vesztegetni való időnk: Ha meg akarjuk menteni a méheket, meg kell ismernünk valódi lényüket és jelentőségüket. Ennek az eltökélt szándéknak jegyében, 2017 őszén Vajna József és Alfons Wirth, biodinamikus méhészek életre hívtak egy hazai mozgalmat, melynek keretében tanárok, gyerekek, szülők és méhészek foghatnak össze a méhek gyógyításáért. Reményeik szerint lesznek iskolák, ahol vállalják, hogy egy-egy méhcsaládot befogadva, a gyerekek – plexivel fedett kaptárban – közvetlen közelről figyelhessék meg a méhek életét. Ha tervük valóra válik, ezek az iskolák olyan emberi közösségekké lesznek, amelyek a méhkirálynőt testük melegével óvó méhekhez hasonlatosak. Ez a kis könyv nem tehet többet, mint hogy szép és igaz történeteivel lelkileg hozza közel a gyerekekhez a méhek világát, s ezzel hozzájárulhat ahhoz, hogy száz év múlva is életünk részei maradjanak a méhek s az általuk adott egészséges, éltető méz. *Rudolf Steiner: Ember és világ – A szellem működése a természetben – A méhek lényéről, Munkás-előadások 5. Budapest, 2007. Új Mani-Fest Kiadó
Természetmese 8–9 éves gyermekek számára Egy szép koratavaszi napon, a deszkarésen át beszüremlő napfény melegében megszületik Napsugár, a kis méh, aki még semmit nem tud arról, mennyi izgalmas és boldogító kaland vár rá… Míg a Méheskönyv történetei által az emberek szemével tekinthettünk bele a méhek világába, most – lássunk csodát! – a méhek szemével láthatjuk a világot. Kiderül, hogyan zajlik az élet a kaptárban, miféle veszélyek leselkednek rájuk a szabadban; sőt az is, hogy milyennek látnak a méhek minket, embereket. És persze ahány méhecske, annyi kis lélek: serények és lusták, izgágák és bölcsek, gorombák és szívélyesek, de legfőképp hősiesek. S van még valami, amiben tökéletesen megegyeznek. Ez az, amely előhívhat egy kérdést az olvasó szívében: Van-e a világon bármi, amit mi, emberek hasonló egyet akarással tudnánk odaadón szeretni, mint ahogy a méhek ölelik körül a királynőjüket? A történeteket ezúttal is Kemény Márton János szemet gyönyörködtető illusztrációi kísérik.
Volt egyszer egy aprócska gyökérmanó. Tatatukknak hívták. Sokat volt egyedül, és kevés törpebarátra lelt, mert szégyenlős volt. Tavasszal és nyáron hosszasan húzkodta a földalatti gyökereket, hogy a növények és fák jól megnőjenek. Aztán beköszöntött az ősz, kevesebb lett a munka. Tatatukk megkérdezte hát a Gyökérmestert: – Megengeded, hogy vándoroljak ma egy kicsit, és bekukkantsak a földalatti üregekbe? Tatatukk nem is sejti, ezzel a kérdéssel micsoda kalandokba keveri magát, mekkora kincsre lel, és milyen hatalomra tesz szert a rakoncátlan koboldok fölött. Hat éves kor felett, felolvasásra ajánlott. Illusztrálta: Kemény Márton János
Ezek az esszék többnyire a jövőből felénk érkező szociális, pedagógiai célokkal foglalkoznak, különös tekintettel a természethez, a földhöz való egyre csenevészebbé váló kapcsolataink vonatkozásában. Karl Ege a jövő iskolájáról olyan új képet alkotott meg, melyben az értelmes munkatevékenység a természettel és a földdel összekapcsolódva teremt lehetőséget a kognitív képességek fejlődése számára is. E kezdeményezés legmélyebb szándéka az volt, hogy megvalósítsa Rudolf Steiner érzékelését a jövő nevelési céljaira vonatkozóan, vagyis, hogy az irányt 180 fokkal kell elfordítanunk a művészeti, esztétikai és gyakorlati nevelés irányába az elméleti, kognitív irányú nevelés felől. Részlet a könyvből: „A mai oktatás egyoldalúsága teljesen nyilvánvaló. És bizonyos iskolákban, ahol Rudolf Steiner pedagógiai elveit igyekszünk gyümölcsözővé tenni a mai kor számára, különösen a nagyvárosokban, egyre jobban tudatára ébrednek a veszélynek, hogy – ellenkező irányú erőfeszítéseik ellenére – belegabalyodnak ebbe az egyoldalú fejlődésbe. De ez nem magában a pedagógiában gyökerezik. Hiszen a pedagógiának az a célja, hogy táplálja a teljes emberi lényt, azáltal, hogy felébreszti és ápolja minden szunnyadó lehetőségét és erősen belehelyezi az életbe, egyrészről fejlesztve intellektuális képességeit, másrészről felélesztve az érzés és az akarat belső erőit a művészeti tevékenységek és a gyakorlati, kézzel végzett munka által.”
Töltsenek el egy napot az erdőben a Királykisaszonnyal és barátaival, a Harmatcsepplányokkal, a Mohagyerekekkel és a Csillaggyerekekekkel! Kívánom, hogy minél több olvasó találkozzon a könyvben szereplő csodás kis lényekkel a valódi természetben tett erdei kirándulásoka alkalamával is! Sybille von Olfers ( 1881-1916 ) gyönyörű illusztrációit és bájos történeteit több, mint egy évszázada csodálják a gyermekek világszerte.